Michaela Concept School
Ons team weet wat onze kinderen uit onze wijk nodig hebben: duidelijkheid, rust, structuur en leerkrachten die in hen geloven. Juist daarom is de Hugo de Grootschool aan een belangrijk traject begonnen: wij werken volgens het Michaela concept. Het Michaela concept is genoemd naar een heel succesvolle school in Londen. Het team van de Hugo de Grootschool heeft deze school in februari 2020 bezocht en gezien en ervaren hoe daar door de leerkrachten met de kinderen werd gewerkt.
Michaela
Oprichtster Katharina Birbalsingh wil gelijke kansen voor alle kinderen, ongeacht waar kinderen vandaan komen en in welke gezinssituatie kinderen opgroeien. Op de Michaelaschool heerst er veel rust door heldere gedragsregels en routines. De kinderen weten wat er van hen verwacht wordt op het gebied van gedrag en inzet.
Door deze rust in de school wordt er hard gewerkt om zo hoog mogelijke resultaten te halen.
Alle leerkrachten hebben hoge verwachtingen van de kinderen.
Wie hard werkt wordt beloond met kennis en kennis biedt kansen voor de toekomst!
Regels en routines
Op onze school zijn de gedragsafspraken voor alle kinderen en leerkrachten helder, duidelijk en transparant. De regels en routines worden veelvuldig met de kinderen en in het team besproken en zijn zichtbaar aanwezig in de school. Alle leerkrachten hanteren dezelfde regels en routines en de leerkrachten hebben de hele dag door hoge verwachtingen van de kinderen. Deze hoge verwachtingen gaan over het leren, de inzet en motivatie van de kinderen en hoe zij zich gedragen in het gebouw, in de klas en tijdens de pauzes tegenover de medeleerlingen en de leerkrachten. We streven met elkaar naar hoge resultaten voor alle kinderen.
Belonen en corrigeren
De leerkrachten bespreken constant de verwachtingen die zij van de kinderen hebben op het gebied van gedrag en oefenen dit gewenste gedrag met de kinderen. Daardoor weten de kinderen goed wanneer er sprake is van ongewenst gedrag.
We hebben een duidelijk systeem over belonen en corrigeren. Een correctie komt daardoor voor kinderen nooit als een verrassing.
De kinderen krijgen na een correctie de ruimte om over hun gedrag na te denken en het een volgende keer beter te doen.
Ontwikkelingen
Als team werken we iedere dag aan het verbeteren van ons onderwijs. We zijn een High Performance Michaela Concept School. Vijf collega’s van de Hugo de Grootschool volgden hiervoor een intensief tweejarig scholingstraject. De kennis die zij bij iedere bijeenkomst opdoen, delen zij met de rest van het team op school. Op deze manier hebben alle leerkrachten dezelfde kennis.