Zorgroute
Ondersteuning in de klas
Wanneer leren niet vanzelf gaat, zetten leerkrachten aanvullende activiteiten in om uw kind extra te ondersteunen. De leerkracht vertelt u altijd wanneer hij of zij iets extra's inzet. Wanneer de leerkracht ondersteuning nodig heeft om het onderwijs voor uw kind nog verder te optimaliseren, dan wordt dit (na overleg met u) besproken met onze Intern Begeleider. Samen bespreken zij welke tools of andere mogelijkheden kunnen worden ingezet.
Remedial teacher
Na het overleg van de de leerkracht met de Intern Begeleider kan de Remedial Teacher worden ingezet. De Remedial Teacher is vier ochtenden in de week op de Hugo de Grootschool aanwezig. Kinderen met leerachterstanden op het gebied van lezen, rekenen en spelling werken dan één of meerdere keren per week bij de Remedial Teacher voor het wegwerken van de opgelopen leerachterstand.
Zorgteam
Soms laten kinderen, die ondanks de extra ondersteuning in de klas of bij de Remedial Teacher, onvoldoende vooruitgang zien in hun ontwikkeling. Deze kinderen worden dan in breder verband besproken in het zorgteam (ZT). Tijdens het ZT sluiten leerkracht(en), ouder(s), Intern Begeleider (voorzitter), de directeur en externe partners (bv. jeugdarts, orthopedagoog vanuit het samenwerkingsverband, wijkcoach) aan. Tijdens de bespreking stemmen we samen af wat nodig is om het onderwijs voor deze kinderen beter aan te laten sluiten. Het ZT komt zes keer per jaar bij elkaar en extra wanneer nodig. Met elkaar bekijken we wat er al is gedaan, wat de opbrengsten daarvan zijn en welke zorg, aanvullend onderzoek of ondersteuning verder nodig is. Dit doen we met elkaar om de specifieke onderwijsbehoefte van een kind goed te kunnen organiseren en realiseren.
Logopedie
Soms is het nodig dat leerlingen van de Hugo de Grootschool in aanmerking komen voor logopedie. Wanneer uw kind daarvoor in aanmerking komt, dan hebben wij de mogelijkheid om logopedie op school en onder schooltijd te regelen. Een externe praktijk verzorgt deze behandelingen. De leerkracht schat in of logopedie nodig is en bespreekt dit met de Intern Begeleider en de ouders. Wanneer logopedie onder schooltijd plaatsvindt, dan onderhoudt de logopedist nauw contact met ouders en met de leerkracht. Op deze manier kan het geleerde in de praktijk geoefend worden. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de aanmelding van logopedie. De Intern Begeleider heeft de contactgegevens van de praktijk.
Fysiotherapie
Ook kan het voorkomen dat kinderen fysiotherapie nodig hebben. Na overleg met de leerkracht en de Intern Begeleider kunnen ouders hun kind hiervoor aanmelden. Ook hiervoor verzorgt een externe praktijk de behandelingen. De behandelingen door fysiotherapeut kunnen onder schooltijd en op school plaatsvinden. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de aanmelding bij de fysiotherapie. De Intern Begeleider heeft de contactgegevens van de praktijk.
School Ondersteunings Profiel
De school moet minimaal de basisondersteuning, die binnen het samenwerkingsverband is afgesproken, realiseren. De Hugo de Grootschool voldoet aan de basiskwaliteit die het samenwerkingsverband en ook de inspectie stelt en daarmee aan de wettelijke eisen. De basisondersteuning is vastgelegd in het ondersteuningsplan en geeft aan wat de school met de haar daartoe beschikbare middelen zelf moet kunnen organiseren. Extra ondersteuning is alle ondersteuning die gegeven wordt maar die niet binnen de basisondersteuning valt. Het School Ondersteunings Profiel (SOP) wordt jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd.
Zie onderstaand het SOP-document voor meer informatie.